zaterdag 25 februari 2012

Het maken van een bootable usb stick voor Windows 7 & Server 2008 R2


Op zich kan je dit op meerdere manieren doen, de methode die ik nu ga aantonen is één van de eenvoudigere methodes om één bootable usb op te bouwen waar je dan enkel bijvoorbeeld windows 7 kan mee installeren. Hiervoor maak ik altijd gebruik van diskpart.


Diskpart is een commandline gebaseerd programma om harde schijven, usb sticks te beheren.  Je kan diskpart starten vanuit een elevated command prompt of gewoon diskpart.exe ingeven bij start. Je moet dit altijd als Admin uitvoeren om later problemen te ontwijken. In onderstaande screenshot kan je al direct het grootste deel van wat je moet doen zien.
 
Maar natuurlijk kan ik me voorstellen dat dit niet zo heel duidelijk is. Eerst en vooral zal ik nu al zeggen dat diskpart geen volledige commando’s nodig heeft. De eerste drie letters zijn voldoende. Ik begin altijd met het kijken naar mijn drives zodanig dat ik dan de juiste kan selecteren. Met het volgende commando:
List disk
In de screenshot zie je dat ik dit heb afgekort. De reden hiervoor is eigenlijk als je diskpart kent en je kent de commando’s is het iets rapper om de commando’s af te korten.
Daarna komen de volgende stappen.
Select disk # (hier selecteer je de disk die je nodig hebt. Meestal kan je uitgaan van de grote van de disk. # is dan het nummer van de disk)
  •  Clean (Hiermee wis je eigenlijk de disk van alle mogelijke partities zowel de verborgen als de gewone partities) 
  •  Create partition primair (hiermee maak je dan de primaire partitie) 
  •  Select partition 1 (selecteer dan de primaire partitie die je zonet hebt gemaakt) 
  •  Active (activeer de huidige partitie) 
  •  Format fs=fat32 (formateer de disk in fat32
  • Assign (ken een drive letter toe aan de usb stick) 
  •  Exit (sluit disk part af)
Dit is alles dat je hoeft te doen om de usb stick klaar te maken. Daarna neem je de dvd of iso met het gewenste besturingssysteem. De iso mount je of de dvd plaats je in de dvd lezer, kopieer dan de files van de dvd/iso naar de usb stick.
Dan  heb je een bootable installatie stick. Natuurlijk zijn er nog andere methodes waardoor je multiboot usb sticks kan maken. Dit is dan wel meer voor gevorderde gebruikers.

Zo het was even geleden dat ik hier nog iets had online geplaatst maar ik ben er terug. 

2 opmerkingen:

  1. Bedankt voor de info. Is zo een installatie van een USB stick dan ook een pak sneller?

    HBV- Tornado

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dit zal inderdaad een stuk rapper verlopen via USB. Dit is dan ook een bijkomend voordeel dat je krijgt.

      En is graag gedaan.

      Mvg,
      Nigel

      Verwijderen